torsdag den 2. august 2012

Ankommet

Ja så er jeg ankommet til Alaska, det er ved at være et par dage siden, men jeg vil forsøge at opdatere hvad der er sket i mellem tiden :)

Jeg havde en 15 timers lang tur fra New York til Kenai, og det inkluderede 4 timer i en lufthavn i Minneapolis vejen til Minneapolis var fin, der var en anden pige der skulle være au pair der, så vi fulgtes og snakkede sammen det stykke af vejen. Men derefter var det så lidt kedeligt.

Da jeg landede i Anchorage skulle jeg finde min bagage og tjekke den ind forfra inden jeg skulle finde det fly jeg skulle med. Det var en lillebitte vente sal og der var fire forskellige fly, der skulle afsted fra det samme sted, dog så de alle ens ud.

Udsigten på vej til Alaska var noget anderledes end varmen i New York ;)

Et af de små fly, der fløj til Kenai, man gik selv ud og op i dem og de havde propeller :)

Ja det var lidt anderledes jeg gik på få dage fra at flyve i et kæmpe fly på to etager og 10 sæder i hver række til at flyve i dette fly med plads til 30 personer. Flyet blev dog fyldt op, da vi ventede med at flyve til der var fyldt op ;)

Herefter kom jeg så til Kenai, hvor familien tog rigtig godt imod mig med velkommen skilte og knus fra den mindste pige. Da vi kom hjem til familien var der gæster og jeg var ret træt så jeg gik bare i seng, meget lidt social menneske lige der ;)

Næste dag hjalp jeg med at pakke laks, da familien havde fanget 108 laks inden jeg kom og de skulle alle skæres og vakuum pakkes. Jeg blev så en af dem, der pakkede dem i plastik poser og trykkede på on knappen til vakuum maskinen.

Rester fra laksefileter

pakkeriet indenfor

Efter alle de mange gæster var taget hjem igen, var der et par dage med lidt ro på, hvor jeg lige fik chancen for at se mig lidt omkring i byen, i huset og omkring huset og ellers bare falde en lille smule til.

Så kom der så gæster igen. Sammen med dem var vi på en sejltur, første tur gik til Homer (omkring 100 km fra der hvor jeg bor). Her fiskede vi efter halibut fisk (helleflyndere, men halibut lyder så meget sjovere ;) ) jeg blev deværre søsyg og tilbragte et par timer med at lægge ned, men tog mig så sammen og stod op, håbede det ville hjælpe og det gjorde det også. Jeg fangede 4 fisk, der desværre alle var for små så det blev kastet ud igen. Alt i alt fik vi vidst 9 fisk med hjem og vi måtte fange 10, så det var helt fint :)

En af de fisk vi fangede

En båd i Homer havn

Det er svært at se, men den forreste fugl er en søpapegøje kan jeg fortælle ;)

Efter at have sejlet en hel dag tog vi hjem igen og gjorde klar til den næste dag hvor der var mere sejlen i vente. 

Næste dag (fredag) blev båden pakket og så kørte vi til Prince William Sound for at sejle rundt der. Køreturen alene var fantastisk, man kunne næsten stoppe der ;)



Billederne viser på ingen måde hvor fantastisk smukt det var

Vejen førte i gennem en 4 km lang tunnel, der va r ensporet og der var også togspor, det var en interessant oplevelse at køre gennem et bjerg :)

Vel ankommet til Prince William Sound fik vi sat båden i vandet og gjort klar til at komme afsted. Den første dag mødtes vi med nogle af de venner, der havde været der de første dage og vi fik lækre rejer på spyd til aftensmad. Desuden fik vi sat teltene op, jeg fik mig en teltplads og slap helt for søsyge i denne omgang :)

Masser af sne

Et lille vandfald, der hvor vi holdte til, det var ganske hyggeligt at lytte til om aftenen :)

Rejer på spyd, nyfangede og nygrillede :D

Gletscher og træer, det er hvad der er i Prince William Sound.

Vores telt på den lille ø, jeg sov sammen med to af gæsterne.

Dag to var meget overskyet og vi holdte os mest i båden, fangede nogen rejer og sejlede lidt rundt omkring, der var ikke så meget at se, da det var meget diset.

Dag tre ombord fangede vi igen rejer og vi fiskede efter laks. Desuden fik vi set et par hvaler, en sæl, en gletscher meget tæt på, og en masse anden skøn natur :)

Der var en blæksprutte i en af reje potterne :)

En af hvalerne, der fik navnet Oskar.

Og Oskars hale, den var ret tæt på, så man kunne ret nemt se det hele, den var temmelig stor :)

Små isbjerge i vandet

Et andet vandfald, der var så mange flotte vandfald ved gletscheren det var helt utroligt.

Blæksprutte til aftensmad, det blev dog tilberedt, men var rigtig godt :)

et billede af gletscheren, den havde en utrolig flot blå farve, der ikke rigtig ville fanges på billeder.

Hele kanten af gletscheren.

Vi spiste aftensmad omgivet af de flotte vandfald og med udsigt til gletscheren så det var ret fantastisk :)

Dag 4 var også den sidste dag, vi skulle hele vejen hjem igen. Det blæste dog noget op, så det var lige ved at vi måtte have taget en nat mere fordi de advarede imod at sejle ind i havnen, men vi klarede den igennem de store bølger.

Efter den lange sejltur har jeg så haft et par dage hvor der ikke er sket så meget og det var vidst også tiltrængt :)

Så vil jeg se frem til en weekend med en mulig bjørne"jagt", men det hører i nok mere om hvis det bliver til noget :)

Tak for kommentarer, mails og beskeder fra folk rundt omkring, jeg er meget glad for alle de hilsner der bliver skrevet til mig, så bliv endelig ved med det.

Hilsen fra Alaska for denne gang (undskylder de sikkert 1000 fejl der er, men det må i lige bære over med ;) )






2 kommentarer:

  1. WOW det ser flot og vildt ud! Det må have været en helt igennem fantastisk naturoplevelse at være på den sejltur! Og noget interesserant mad.. blæksprutten skulle jeg nok lige overveje en ekstra gang inden jeg fik en bid ned, hvis det var mig ;b
    Dejligt at du er godt ankommet til familien i Alaska, det virker til de har planer om at give dig en masse fede oplevelser!
    Og så skriver du bjørne "jagt".. Der måtte jeg jo lige stoppe op og læse det en ekstra gang.. Jeg foreslår du lige får det karatekursus fra en af pigerne, som vi snakkede om, inden du eventuelt tager med på en sådan tur! ;D
    Du må i hvert fald lige love at passe rigtig godt på dig selv derover, lige meget hvad du laver. Glæder mig til at høre mere om dine fantastiske oplevelser og se flere flote billeder!(:
    Knus Heidi(:

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme at der også lige skulle tænkes lidt over blæksprutten inden jeg tog en bid, men jeg er glad for at jeg gjorde det for den smagte godt :)

      Slet