søndag den 7. oktober 2012

Bagning

Jeg har helt glemt at fortælle om mine eksperimenter indenfor bagning.

Det er ved at være et godt stykke tid siden jeg bagte hindbærsnitter, men det var en ret stor succes, så dem kan jeg da godt lige fortælle om alligevel. Hindbærsnitter er ikke noget de kender til herovre, men de kunne godt lide dem og mente at det var lidt det samme som småkager. Det ved jeg ikke helt om jeg vil være enig i, men lige gyldigt hvad smagte de i hvert fald godt :D

mine super lækre hindbærsnitter :)

Efter succesen med hindbærsnitterne besluttede jeg mig for at kaste mig over noget mere avanceret. Da de ikke har rugbrød herovre på den anden side, blev det mit næste projekt, ikke fordi jeg nogensinde har været den helt store rugbrødsfan, men når jeg pludselig ikke kan få det, vil jeg selvfølgelig gerne have det ;)

Først skulle jeg finde en opskrift, der ikke var alt for avanceret, det vil sige at det ikke lige blev surdejs rugbrød i denne omgang. I stedet skulle der kærnemælk i. Så jeg fandt en opskrift og fik oversat de forskellige ingredienser til engelsk, så jeg havde en ide om hvad jeg skulle lede efter. 

Rugmel er jo en ret vigtig ingrediens i rugbrød, så det blev det første jeg ledte efter. Jeg regnede med det ville være en okay nem opgave, men det viste sig at være en helt forkert tanke. Først kiggede jeg i FredMeyers (lidt bilka agtig butik) de havde ikke rugmel, så jeg kørte videre til Walmart, her havde de heller ikke rugmel, men sagde at jeg kunne prøve hos three bears, så der kørte jeg hen. De have rugmel, succes indtil jeg kiggede nærmere og det var fint rugmel, hmm jeg skulle altså bruge groft rugmel til mit rugbrød så glæden var kort. Jeg spørger i informationen og de sender mig så videre til Safe way (jeg fik set en masse butikker den dag). I Safe way var der heller ikke rugmel ved alt det andet mel så jeg spørger igen i informationen. Her ved de ikke hvad rugmel er, men kalder en mand over højtaleren, ikke den bedste start. Manden der kommer (efter 10 minutters venten eller noget i den stil) ved heller ikke hvad rugmel er, men ved et andet sted med mel, og kæmpe succes der er groft rugmel !! :D

Derefter finder jeg mit kærnemælk og opgiver grahamsmel og tager fuldkornsmel i stedet.

Onsdag var så dagen jeg skulle bage. Jeg havde besluttet at bage kanelkage af det resterende kærnemælk. Det var en 946 mL karton og jeg skulle bruge 10,5 dl kærnemælk så jeg havde besluttet at bage en smule mindre rugbrød, når jeg alligevel ikke rigtig vidste hvad jeg ville ende ud med. Jeg tager altså 7,5 dl fra til kanelkagen (de har ikke dl mål herovre så jeg måtte tage 3 kopper og 2 spiseskeer, meget bøvlet) og så var der alligevel 3 dl tilbage til rugbrødet, jeg har stadig ingen ide om hvor fejlen var, men det var meget mystisk. 

Jeg fik så lavet mit rugbrød og satte det til at hæve, mens jeg var i skole.

Et eller andet sted havde jeg læst at det skulle hæve til dobbelt størrelse, hvilket mit rugbrød på ingen måde gjorde, så jeg vidste ikke rigtig om mit tørgær virkede.

Enden på det hele blev dog at jeg fik mig et lille rugbrød og at det smager udemærket. Det er ikke det mest fantastiske rugbrød, det er ret kedeligt i smagen, men det fungere udemærket. Jeg tog lidt med til min frokostklub om torsdagen hvor det fik masser af ros, de syntes det smagte godt, så det var da fint :)

Mit lille fine rugbrød :)

Kanelkagen blev også god og der blev masser af den, så nu har vi også kanelkage i fryseren :D

Håber i allesammen har det godt derhjemme.

1 kommentar: